Leerlingen zien en spreken elkaar op school, maar ook daarbuiten. Zowel online als offline. Zij weten daardoor als beste wat er allemaal gebeurt bij hun klasgenoten. Wij maken gebruik van deze extra paar ogen en stellen zogenoemde nominatievragen. Deze methode ziet de leerlingen als de meest betrouwbare observatoren van de sociale dynamiek in de klas. Leerlingen noemen daarbij de klasgenoten die zij het meest of minst aardig vinden, die het meest of minst populair zijn, maar ook wie vaak anderen helpt of juist over anderen roddelt. Door het aan iedereen in de klas te vragen ontstaat een volledig en betrouwbaar beeld over de sociale dynamiek in jouw klas! Wil je weten welke vragen wij stellen? Wil je weten welke vragen wij stellen? Bekijk de volledige lijst met vragen.
Stoeltjesdans is een online tool voor het monitoren en managen van de sociale dynamiek op school. We bieden een online vragenlijst voor leerlingen. Op basis van hun antwoorden, ontvangt u een overzichtelijk rapport over de sociale status, positief en negatief gedrag, welbevinden en de sociale veiligheid in de klas. Tot slot maak je met deze tool in een handomdraai een nieuwe én doelgerichte klasindeling om een positieve sociale dynamiek in uw klas te stimuleren. Dit alles op basis van wetenschappelijk bewezen methodes en algoritmes.
Zodra de laatste leerling de monitor heeft ingevuld, ontvangt u direct een compleet en overzichtelijk rapport. Allereerst geven wij een sociomatrix. Dit is een tabel waarin je per leerling ziet wat diens sociale status is in de groep, of die veel danwel weinig gewenst of ongewenst gedrag laat zien, en wat diens rol is bij mogelijk pesten in de klas. Doordat de monitor jaarlijks door tienduizenden leerlingen in Nederland en Vlaanderen wordt ingevuld, bieden wij daarnaast uiterst nauwkeurige en up-to-date normen. Zo weet je ook hoe jouw leerlingen zich voelen in vergelijking met andere leerlingen in het land. Tot slot bieden wij verschillende sociogrammen. Dit zijn grafische weergaves van de onderlinge relaties. Wie noemt elkaar als vriend? Wie vindt elkaar aardig? En wie zijn er populair?
Nieuwsgierig hoe het rapport er uit ziet? Bekijk ons voorbeeldrapport.
Waar iemand zit in de klas heeft invloed op hoe die zich gedraagt, hoe die zich voelt en hoe die omgaat met anderen. Een goede klasindeling is dan ook heel belangrijk voor een prettig en veilig klimaat in de klas. Het maken van een klasindeling kan echter een hele klus zijn. Zet je vrienden bij elkaar of wordt dat alleen maar een kletsboel? Waar zet je leerlingen met druk, storend gedrag neer? En wie zet je er naast? Kortom, waar zet je iedereen neer? Met Stoeltjesdans maak je in een handomdraai een nieuwe klasindeling. Kies zelf je doelen en wij gebruiken wetenschappelijk bewezen algoritsmes om de meest optimale klasindeling te maken.
Stoeltjesdans maakt gebruik van vragenlijsten, normscores en algoritmes die wetenschappelijk zijn bewezen. Bovendien werken we nauw samen met de onderzoekers van Radboud Universiteit in Nijmegen. Hiermee slaan we een brug tussen wetenschap en praktijk.
Wil jij je ook blijven ontwikkelen als het gaat om sociale dynamiek op school? Kijk dan eens naar onze wist-je-dat-kaarten. Hiermee maken wij de nieuwste wetenschappelijke inzichten op een makkelijke manier toegankelijk voor iedereen!
Hiermee slaan we een brug tussen wetenschap en praktijk. Wil jij ook meedoen aan nieuw onderzoek, meld je dan hier aan.